Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

Årets NOBBer: Denne prisen henger høyt

Fakta om Moelven Wood

Omsetning på 3071 millioner kroner og 685 ansatte (2020)
Moelven Wood er en del av Moelven Industrier ASA. Konsernet har 3350 medarbeidere, primært i Norge og Sverige. Moelven har i tillegg et internasjonalt salgsapparat.
Konsernet omsatte i 2020 for 11665,2 millioner kroner
Moelven er til stede i hele verdikjeden, fra skogen til ferdige bygg. Blant annet har Moelven 21 sagbruk og kombibruk. Moelven har også egen plywood-fabrikk, pelletsfabrikk og fabrikker som produserer limtre og moduler i tre.
Øyvind Berild
14.01.2022
Moelven Wood har som mål å være ledende på produkt- og miljødata i byggenæringen. Da smaker det ekstra godt å bli kåret til Årets NOBBer 2021.

– Vi i Moelven opplever at det stilles økte krav fra våre kunder, og vi har hatt i vår strategiplan et mål om å være best i bransjen på produkt- og miljødata. Da er det ekstra gøy å bli årets NOBBer. Det viser at vi har gjort mye rett, forteller en fornøyd Simen Kristiansen, markedsdirektør for Moelven Wood i Norge.

Han får følge av masterdatakoordinator Mette Wathne.

– Denne prisen henger høyt. Det er en anerkjennelse for den jobben vi gjør. Ekstra gledelig er det også at det kommer fra kunder som bruker den produktinformasjonen vi gir. Representanter fra handelen er jo med i juryen, i tillegg til Byggtjeneste, supplerer Wathne.

« Årets prisvinner har høy kvalitet på sine produktdata i NOBB, og leverer på kundenes behov. De viser kontinuerlig forbedringer av logistikkinformasjonen og har høy kvalitet på markedsinformasjonen i NOBB. Vinneren har også utmerket seg med produktdokumentasjon, har fokus på miljøinformasjon og god dekning på ETIM produktegenskaper. »
Juryens begrunnelse til Årets NOBBer 2021

Hun mottok det synlige beviset på utmerkelsen under NOBB-konferansen 2021. Wathne selv blir trukket frem som en viktig brikke i Moelvens imponerende jobb med produktdata. Mer om det senere.

Stor aktør, bredt spekter

Moelven Wood er en landsdekkende totalleverandør av trebaserte byggevarer i handel- og industrimarkedet i Norge. De produserer og utvikler et stort utvalg bygg- og interiørprodukter, og innehar en betydelig markedsandel her til lands.

Øyvind Skarholt, Jon Karlsen og Sigurd Sollien under utdelingen av Årets NOBBer.

– Vi har et bredt produktspekter på mer enn 3 000 artikler, forteller markedsdirektør Kristiansen.

De siste årene har de tatt betydelige steg når det kommer til produktdata. For å finne suksessformelen, må vi skru tiden tilbake.

– For tre, fire år siden kom vi til den erkjennelsen at vi måtte ta et betydelig grep på dette med produktdata. Vi vurderte det dithen at det bare kom til å bli mer og mer krav til produktdokumentasjon, miljødata og lignende, sier Kristiansen.

Hele organisasjonen bidrar

De traff godt med spådommen. Løsningen ble å lage et system hvor de forskjellige avdelingenes kompetanse ble brukt fullt ut. Et system som kløktig har blitt sydd sammen, spesielt de siste to årene. Det har bunnet ut i dagens praksis som sørger for meget høy kvalitet i NOBB-databasen.

– Vi har satt opp et PIM-system hos oss som vi bruker for å effektivisere og kvalitetssikre det vi sender til NOBB-databasen. Vi bruker mye tid på dokumentasjon blant annet. Vi har en egen person som utvikler produktdokumentasjon. I tillegg bruker vi ressurser fra der vi har kompetansen. Enten det er marked, salg, produkt, produksjon, masterdata eller logistikk, sier Wathne.

– Dette gjør at jobben med produktdata blir noe som hele organisasjonen må jobbe med, dette er ikke et enmannsshow. I PIM-systemet er det definert hva som skal gjøres når av hvem – fra a til å. Artikkelen er innom seks-syv instanser på veien før den dukker opp som et ferdig produkt i NOBB, forteller Kristiansen.

Gir konkurransefortrinn

Det er liten tvil om at Moelven Wood ser på arbeidet som særdeles nyttig. Både frem til nå og i årene som kommer.

– Vi ser at produktdata i stadig større grad er en del av produktet man selger. Det er ikke lenger bare det fysiske treet, det er en hel pakke som skal leveres til kundene, mener masterdatakoordinatoren.

– Tidligere ble kanskje produktdata mer stemoderlig behandlet, som noe som måtte være der og innholdet var deretter. Nå ser vi at det gir et klart konkurransefortrinn å ha orden på produktdataene sine. Det er en motivasjonsfaktor til økt samarbeid, og det er noe som verdsettes av kunder og kunders kunder. Det er viktig for dem, og da er det også viktig for oss produsenter, legger markedsdirektøren til.

Kristiansen er dessuten meget tydelig på at behovet for korrekte produktdata av god kvalitet bare vil fortsette å øke.

– Vi merker allerede hvilke krav som stilles fra de store sisteleddskundene, og denne utviklingen vil bare fortsette. Det kommer også til å bli stilt strengere krav til sporbarhet og til produktdataene som følger produktet. Der er vi i en posisjon til å kunne klare å besvare det og det skal vi også kunne i fremtiden, mener han.

Slik fungerer et sagbruk:

Veien videre

Veien videre er staket ut for Moelven Wood. Den innebærer ikke å hvile på laurbærene.

– Vi vil konsentrere oss om å videreutvikle vår PIM-løsning med flere funksjoner og integrasjoner. Det er kjempeviktig for å jobbe enda mer smidig fremover, sier Wathne.

Før neste steg på utviklingsstigen skal tas, kan imidlertid masterdatakoordinatoren og Moelven-kollegaene unne seg et klapp eller tre på skuldrene. Jobben med NOBB-databasen har blitt gjort på en svært solid måte, noe prisen som Årets NOBBer er et tydelig bevis på.

– Det er mange som har bidratt, men det er naturlig å trekke frem Mette med tanke på den utviklingen Moelven Wood har hatt på produktdata, fastslår kollega Kristiansen.

Dette var ikke første gangen Wathne har mottatt Årets NOBBer. I 2015 var hun med på å vinne Årets NOBBer for sin tidligere arbeidsgiver Sødra.

– Det kan virke som det er en fellesnevner her…?

– He, he. Dette er ikke noe jeg gjør alene, det er flere som står bak. Samtidig er det godt å føle at man har gjort noe riktig. Jeg har vært veldig heldig som har fått lov til å ta imot Årets NOBBer to ganger, sier Wathne, før en smilende markedsdirektør fastslår følgende:

– Til de som lurer, Mette er IKKE tilgjengelig på arbeidsmarkedet!

TIL TOPPEN