Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

– NOBB Connect API bidrar til en langt mer effektiv hverdag

Fakta om Krifon:

Grunnlagt i 1960 av Kristian Fon, derav navnet Krifon
Leverandør av produkter til hjem og hage
Ca 40 ansatte
Hovedkontor på Nøtterøy samt lager og kontor på Borgeskogen. Har i tillegg avdelingskontorer i Mandal, Danmark og Kina
Har produkter i en mengde blomster- og interiørbutikker, hagesentre, byggevarehus og møbelbutikker
Leverer til forhandlere i hele Skandinavia
Fikk i 2018 ny eier i Outdoor Life Group
Øyvind Berild
28.04.2022
Etter drøye 20 år som aktiv bruker av NOBB-databasen, ønsket leverandøren Krifon verktøyet som gjorde det enklere å opprette og vedlikeholde produktdata. Det har de nå fått.

Olav Fon kan smile bredt når han åpner døra til familiebedriften på Nøtterøy. Det siste drøye halvåret har Krifon vært pilotkunde hvor NOBB Connect API har blitt brukt for å utvikle en etterlengtet integrasjon mellom NOBB og et PIM-system.

– Vi har holdt på en del år med NOBB-databasen, og vi har hatt et sterkt ønske om å effektivisere prosessen med å opprette og vedlikeholde dataene der. Og nå er vi faktisk der. Verktøyene for å håndtere dette på en mye bedre måte, har kommet. Noe som effektiviserer hverdagen vår, forteller Fon.

Enklere og raskere

Olav Fon – IT-ansvarlig i Krifon

Krifon driver engroshandel og er leverandør av produkter til hjem og hage. Med et bredt produktspekter leverer de varer til blomster- og interiørbutikker, hagesentre, byggevarehus og møbelbutikker. Pr. i dag har de rundt 700 produkter registrert i NOBB, og produktdataene glir mer eller mindre sømløst fra deres eget PIM-system og inn i selve databasen.

– Å få på plass denne NOBB-integrasjonsmodulen var nytt for begge sider. Både for systemet vi bruker, feed®-løsningen til iSYS, og Byggtjeneste. Så det er klart at det har dukket opp utfordringer underveis, men de har blitt løst fortløpende. Nå fungerer løsningen godt i praksis, den har vært i full drift siden nyttår, sier Fon, som er IT-ansvarlig i Krifon.

Han tegner et bilde av den nye hverdagen til selskapet.

– Alle kan legge inn bilder, tekster, monteringsanvisninger og annen nødvendig produktdata til en vare i vårt PIM-system. All informasjonen blir dermed samlet ett sted, enten det gjelder en ny vare eller vedlikehold av en eksisterende vare. Deretter kan vi hake av for registrering i NOBB og sende av gårde. Da får vi raskt svar på hva som eventuelt må endres eller legges til. Det er liten tvil om at dette er langt mer effektivt og enklere enn slik vi gjorde jobben tidligere.

Mange fordeler

Når det nå finnes et API som gjør det mulig for systemleverandører å lage svært gode løsninger for opprettelse og vedlikehold i NOBB, er Krifon-mannen krystallklar på at det er mange goder å hente.

– En ting er at det blir lettere, og går raskere, å legge inn data i NOBB. Et annet element er kvalitetssikringen. Du tar ikke i dataene flere ganger, det skal ikke ut av et system og manuelt inn i et annet. Man kan i tillegg se med en gang hva som må registreres og hva som trenger korrigering.

« Det er helt sentralt for Byggtjeneste å bidra til kostnadseffektive løsninger for sine kunder og økt datakvalitet. »
Bjørn Lindebrekke - kommersiell integrasjonsansvarlig i Byggtjeneste

Fon mener summen av alt dette, vil kunne bidra til enda flere produkter i NOBB.

– Ved å ha de nødvendige verktøyene tilgjengelig som nå, og benytte seg av dem, tror jeg lista for å legge inn nye varer i databasen blir lavere. Det samme med oppdateringen av data som allerede ligger der. Det vil igjen bidra til å heve datakvaliteten.

Gruppearbeid

Det er liten tvil om at Krifon-gjengen har funnet en løsning de er godt fornøyde med. Olav Fon påpeker dessuten at den åpner opp for at flere kan melde seg på i arbeidet med NOBB.

– NOBB-jobben går litt bort fra å være en ekspertoppgave til å bli mer et gruppearbeid. Alle kan bidra med sin kompetanse på sine felt, samtidig som det er lett å ha oversikten. Og når du i tillegg får sendt rett til NOBB fra eget system, så…, begynner Fon, før han legger til:

– Vi har ganske mange varer som endrer seg veldig mye, og jeg skal innrømme at vi følte det var en krevende prosess å vedlikeholde tilhørende data til enhver tid. Men tenk at vi nå har muligheten til å for eksempel hake av mange varer samtidig og så sende til NOBB. Det kunne vi ikke før altså!

Et viktig mål nådd

Bjørn Lindebrekke – kommersiell integrasjonsansvarlig i Byggtjeneste

Bjørn Lindebrekke, kommersiell integrasjonsansvarlig i Byggtjeneste, er glad for å høre Krifons svært positive erfaringer med den nye integrasjonstjenesten.

– Da har vi oppnådd målsettingen vi satte oss, at vi skal gjøre hverdagen enklere for våre leverandørkunder som leverer data til NOBB, sier han.

Det er helt sentralt for Byggtjeneste å bidra til kostnadseffektive løsninger for sine kunder og økt datakvalitet.

– Å få fram gode løsninger som gjør at vi får til nettopp det, ved å ha en vellykket integrasjon fra et PIM-system inn til NOBB, er vi veldig fornøyde med at vi har klart, forteller Lindebrekke.

Han påpeker avslutningsvis at dersom viljen hos systemleverandørene er til stede for å lage en integrasjonsløsning mot NOBB, skal Byggtjeneste være med og bidra på veien.

– Ja, definitivt. Og jo flere kunder som sier fra til oss hvilket PIM-system de har, desto større sannsynlighet er det for at vi sammen kan bidra til at integrasjonene faktisk lages.

TIL TOPPEN