Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

Produktdata møter internasjonal konkurranse

Norsk Byggevarebase NOBB

Byggenæringens felles kilde til produktdata
Enkel tilgang til produktdata og dokumentasjon på byggevarer
Innholdet i NOBB vedlikeholdes av leverandørene
Produktdataene kvalitetssikres av Byggtjeneste
Norsk Byggevarebase NOBB benyttes av alle de norske byggevarekjedene
Øyvind Berild
29.10.2020
Den norske byggevarehandelen har en jobb å gjøre for å holde tritt med internasjonale aktører, mener Odd-Helge Johansen i Coop Faghandel. Han tror bedre bruk av produktdata og mer fokus på kundeopplevelsen kan være løsningen.

Assisterende direktør i Coop Faghandel, Odd-Helge Johansen, holdt nylig et engasjerende innlegg om transformasjon i varehandelen og nye krav til masterdata under årets NOBB-konferanse.

I etterkant av innlegget spurte konferansier Erik Wold om Johansen var bekymret for fremtiden med tanke på internasjonal konkurranse fra blant andre Amazon:

– Det er klart at e-handel og aktører som Amazon påvirker marginene i en bransje, det er det ingen tvil om. Likevel gjør vår fysiske tilstedeværelse og vår modell at vi i byggevarebransjen er ganske godt rustet. Så jeg er ikke bekymret, men vi skal ta det på alvor, sier Johansen.

Se innlegget til Odd-Helge Johansen på NOBB-konferansen

Produktdata og kundeopplevelse i fokus

Til tross for at Johansen ikke er direkte bekymret, legger han ikke skjul på at byggevarebransjen har en jobb å gjøre for å hamle opp med den internasjonale konkurransen som uansett vil komme på sikt.

– Når jeg ser på våre egne hjemmesider, og hjemmesider i Norge generelt, er det tydelig at vi ikke har funnet løsningen på gode produktvelgere pr i dag. Dette blir spesielt tydelig når vi sammenligner oss med de store internasjonale aktørene som kommer inn i markedet, sier Odd-Helge Johansen.

Han tror det er spesielt viktig for byggevarehandelen å få på plass gode produktdata som forklarer de mest banale ting, nettopp fordi næringen er full av teknisk komplisert informasjon.

– Kundeopplevelse er svært viktig, og kunden bør kunne forvente å få tydelig informasjon om helt grunnleggende ting, som for eksempel bruksområde. Hva skal jeg bruke denne drillen til? Hvilke verktøy passer til hvilke oppgaver? Det bør kunden få svar på med en gang, sier han.

Odd-Helge Johansen fra COOP på scenen under NOBB-konferansen

Store forventninger til nye NOBB

I arbeidet med å skape enda bedre kundeopplevelser står produktdata med andre ord svært sentralt. Johansen trekker frem muligheten til å sammenligne produkter på et faktabasert grunnlag som en viktig del av den totale kundeopplevelsen.

– Med en gjennomgående standard for helt grunnleggende produktspesifikasjoner på plass vil vi kunne sette opp en tydelig produktsammenligningstabell, så kunden får se forskjellene svart på hvitt, og på den måten gjøre gode produktvalg. Det er en stor mangel i dag, og noe vi bør rette fokuset mot så fort som mulig, sier han.

For å få på plass disse standardene etterlyser Johansen et krafttak fra bransjen som helhet, og legger et ekstra ansvar på NOBB-databasen, som skal håndtere alle disse dataene.

– Vi har store forventninger til den nye NOBB-plattformen, og har planer om å ta den maksimalt i bruk. Jeg håper på en bedre og mer sømløs integrasjon med NOBB, for eksempel på produktspesifikasjoner, sier Johansen.

Bilder, VR og AR

Den assisterende direktøren har også store forventninger til fremtidens produktdata generelt, der mulighetene nærmest er uendelige. Likevel er det først og fremst noen helt grunnleggende standarder som må på plass.

– Hva er et spacebilde? Hva er et markedsføringsbilde? Her må vi etablere en grunnleggende plattform med de ulike bildestandardene som de har i dagligvarebransjen. Bildetagning må bygges rundt noen standarder som er gjennomførbare i bransjen, også må dette inn i NOBB, sier Johansen.

Først når disse grunnleggende standardene er på plass, åpnes mulighetene for å ta det hele enda et skritt videre, som for eksempel å ta i bruk augmented- og virtual reality (AR og VR).

– Alt dette kommer fortere fra de internasjonale aktørene enn vi tror, så da gjelder det å ha tenkt gjennom dette for å ikke bli overkjørt, sier Johansen.

TIL TOPPEN