Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

Produktdata fra NOBB og optimalisering for Google er avgjørende

5 tips for økt trafikk til nettbutikk

Bruk ulik terminologi for privat- og proffmarkedet
Legge til rette for informasjon på nettet som genererer "long tail" salg
Informasjon som det søkes etter på google må tilgjengeliggjøres
Søkbar informasjon må være rik, riktig og relevant
Søk må tilpasses både menneske- og automatisk genererte søk
Øyvind Berild
21.01.2020
Optimera har satset tungt på digitalisering av produktdata fra Byggtjeneste NOBB og synliggjøringen av disse i Google. Nå høster de resultater av innsatsen.

I 2019 kom hele 63 prosent av veksten i trafikk til monter.no fra Google. Det viser et marked som er i endring.

– Jeg tror at de som jobber mest og best med produktdata og synliggjøringen av disse rett og slett er de som kommer til å vinne kundene, sier Magnus Bakken i Optimera.

For ett år siden tok Bakken fatt på jobben som leder for e-business i Optimera, Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Da var det allerede gjort et godt stykke arbeid med å berike produktdataene og optimalisere disse for søk i Byggtjeneste NOBB og Google. Etter Bakkens inntreden har dette arbeidet fått ytterligere fokus.

– Antallet som kommer inn på monter.no via organisk søk på Google øker dramatisk. I 2019 kom hele 63 prosent av trafikken fra Google. I tillegg har vi en god økning i konverteringsraten. Det vil si andelen som gjennomfører et kjøp etter at å ha funnet det de leter etter, sier han.

Produktdata fra Byggtjeneste NOBB er avgjørende

Med mer enn 20.000 produkter i porteføljen, er Bakken klar på at det nesten ville vært umulig for Montér å berike produktdataene for disse produktene manuelt. Dataene de henter fra NOBB er dermed særdeles viktige.

– Produkt- og informasjonsdatabasen NOBB fra Byggtjeneste er en stor fordel byggebransjen har, i motsetning til en del andre bransjer som faktisk må bygge opp dette fra bunnen av. For at vi skal kunne eksponere så mange produkter på en god måte er det helt avgjørende at vi får produktdataene inn fra leverandørene gjennom NOBB, sier e-business-lederen.

Tips: Les mer om Norsk Byggevarebase (NOBB)

Det endelige uttaket av denne produktdataen og hvordan bransjen kommuniserer utad har likevel klare forbedringsområder, mener Bakken.

– Et eksempel på dette er at det i en produktbeskrivelse fra leverandør gjerne står «dørvrider», mens forbrukeren oftest søker etter «dørhåndtak». Da dukker vi ikke opp i søket, og vi risikerer at kunden aldri finner frem til våre nettsider og produkter, sier Bakken.

Optimera benytter disse tjenestene fra Byggtjeneste:

Byggtjeneste: NOBB Leverandør
Byggtjeneste: NOBB med pris
Byggtjeneste: NOBB Integrasjon
Byggtjeneste: ProsjektDok
Byggtjeneste: ByggDok

Rangering i Google – kampen om kundene

Med rik og god informasjon og produktdata på plass er du langt på vei mot å være en moderne og digitalisert bedrift. Men, for at kunden skal nå denne informasjonen, og til slutt velge å handle hos nettopp deg, må den synliggjøres der hvor kunden er: På internett.

Synlighet på nett handler i stor grad om å være rangert i toppen blant søkeresultatene når kunden søker på et ord eller en frase i Google.

– Hvis vi er best på god og søkbar produktinformasjon, så er det rett og slett vi som dukker opp først i Google og vinner kampen om kundene, sier Bakken, og følger opp:

– Og de som ikke følger med i timen ender fort opp i det vi kaller «dødens dal», som er side to i Google. Det er satt litt på spissen, men det er ikke mye trafikk på side to i et Google-søk, sier Bakken.

Se foredrag av Magnus Bakken fra NOBB-konferansen

 

TIL TOPPEN