Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

Stålkontroll på produktdata med spesialtilpasset løsning

Ahlsell tar grep rundt håndteringen av data

En spesialtilpasset variant av STEP hjelper Ahlsell med å innhente, håndtrere og dele masterdataene på en effektiv måte.
Ahlsell har 200.000 lagerførte artikler og en million artikler i sitt sortiment
Produktdataene kommer fra leverandørene, de kjenner produktene sine aller best
Å automatisere innhentingen av data gjennom integrasjoner mot NOBB-databasene er neste steg på programmet
Øyvind Berild
15.12.2021
Med over én million produkter i sortimentet trenger du orden i sysakene. Ahlsell har virkelig funnet frem nål og tråd, og tilpasset STEP til deres behov for å få kontroll på produktdataene.

– Masterdata er ryggraden i digitaliseringen, er mantraet til Tomas Jönsson, Group Master Data Director i det nordiske konsernet.

Hva legger han i begrepet masterdata? – Det er all den forretningskritiske dataen et selskap har, forklarer Jönsson.

Det kan man dele inn i forskjellige datadomener. Data om produkter, kunder, leverandører, ansatte, eiendeler og fysiske lokasjoner. – Når du skal digitalisere må du plukke data fra alle disse. Man kan investere mye i verktøy, men du må ha dataene, understreker han.

Se foredraget på NOBB-konferansen

Henter, håndterer og deler

Ahlsell har skapt en nordisk organisasjon rundt masterdata. Aller først har de tatt tak i produkt- og leverandørdomenet. Ahlsell er en av Nordens ledende distributører innen installasjonsprodukter. De har ca 5700 ansatte, rundt 240 butikker og 3500 leverandører. De har 200.000 lagerførte artikler, men én million artikler totalt i sortimentet.

Med disse tallene sier det seg selv at Ahlsell har enorm nytte av å få stålkontroll på hvordan de henter, håndterer og deler produktdata.

I sitt foredrag på NOBB-konferansen viste Jönsson hvordan Ahlsell jobber og at de er på oppløpssiden av en stor digitaliseringsreise.
– Vi laget en modell for hvordan produktdataene kommer inn, hvordan de skal berikes og hvordan den i sin tur kommer ut i våre salgskanaler, forklarer Jönsson.

Informasjon skal komme fra leverandørene

Et viktig prinsipp for dem har vært vissheten om at de er en distributør. Ja, de har også egne varemerker, men den største delen av Ahlsells sortiment kommer fra leverandører.

– Derfor må vi jobbe mot å få informasjon fra våre leverandører, fremfor at vi gjør den jobben selv, sier Jönsson. Jo bedre produktdata vi får fra leverandørene, desto bedre blir vår hverdag. Da kan vi fokusere på våre styrker, fortsetter han.

Ikke minst vil det faktum at de er et nordisk konsern gjøre at de kan ha mye overflødig informasjon. Den eksakt samme artikkelen kan ligge på tre forskjellige artikkelnummer i tre land.
– Nå skal vi kunne la systemet foreslå at dette er samme artikkel. Det kommer til å hjelpe oss, sier masterdata-direktøren.

Ser mot bransjeorganisasjonene

Tomas Jönsson, Group Master Data Director i Ahlsell

Men hvordan skal de få disse produktdataene fra leverandørene? Det var helt naturlig for dem å se mot bransjeorganisasjonene i Norden. Eksempelvis NOBB-VAVVS (tidligere NRF Databasen) på VVS-artikler i Norge.

– Vi bygger integrasjoner mot de største bransjeorganisasjonene i Norden. Alle leverandører vil få tilgang til vår leverandørportal, selv om de er knyttet opp til bransjedatabasene, dette gjør vi for å kunne motta produktdata som ikke finnes i bransjedatabasene, forteller Jönsson. Da de startet med kartleggingen av kilder fra leverandørene kunne de ikke integrere mot NOBB. Nå kan de det, men det vil komme i neste fase.

– NOBB har vært i vår visjon hele tiden, men først skal vi lansere vår løsning. Det neste steget blir å integrere mot NOBB. Nå har vi infrastrukturen, da blir det relativt enkelt for oss å koble på dem, sier han.

En enorm fordel og optimismen er stor

De er svært spente på resultatet av satsingen, hva de til sjuende og sist får ut av det. Jobben har vært tidkrevende, og den berører hele organisasjonen. Optimismen er stor.

– Gjennom dette får vi én prosess for å jobbe med produktdata. Det gir oss en enorm fordel. Den tvinger oss til å jobbe i en og samme løsning, og er et fundament vi kan bygge videre på i vår masterdata-løsning, sier Ahlsells masterdata-guru, Tomas Jönsson.

 

TIL TOPPEN